OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Death metal ako pôvodne okrajový a extrémny štýl sa začiatkom deväťdesiatych rokov stáva fenoménom dominujúcim metalovému mainstreamu a rozrastajúcim sa do nespočetného množstva scén a odnoží. Medzi tie najväčšie a historicky najúspešnejšie formácie možno bez debaty zaradiť aj CANNIBAL CORPSE, ktorí sa svojmu remeslu úspešne venujú dodnes na stále slušnej úrovni. To, že sa CANNIBAL CORPSE napriek notoricky známym niekdajším problémom s cenzúrou pre svojho času provokujúce obaly jednotlivých počinov a texty nevhodné pre slabšie povahy, podarilo s dnes kultovou skladbou „Hammer Smashed Face“ mihnúť aj v komédii „Ace Ventura“ s Jimom Careym v hlavnej úlohe, patrí po rokoch takpovediac k základnému vzdelaniu. Avšak zrejme len niektorí pamätníci si ešte spomenú na článok o death metale, kde okrem CANNIBAL CORPSE (zastúpených aj obalom „Eaten Back To Life“) dostali priestor aj DEATH, OBITUARY alebo ďalší extrémisti DEICIDE, uverejnený v českom Brave medzi niekdajšími popovým hviezdami.
V roku 1993 patrili CANNIBAL CORPSE na scéne k zavedeným značkám upevňujúcim svoju pozíciu a zdokonaľujúcim svoj prejav každým ďalším albumom. A práve niekde tu, prakticky na samom vrchole popularity štýlu, nahrávajú komplexný „The Bleeding“. Album, ktorý zaujal predovšetkým hudbou (pravda, aj v jeho prípade si na obale zgustla cenzúra) - akoby u kapely došlo k uvedomeniu si faktu, že na scéne už zďaleka nepatria medzi najextrémnejšie mená a už nestačí len čoraz predvídateľnejšie šokovať.
Na sklonku roku 1993, pod taktovkou dlhoročného producenta a deathmetalového zvukárskeho guru Scotta Burnsa a posilnení o nového gitaristu aj tentokrát vstúpujú do legendárneho štúdia Morrisound, aby stvorili nasledovníka kultového „Tomb Of The Mutilated“, na ktorý tiež dodnes nielen z nostalgie prisahá mnoho pamätníkov. Krvácanie začína na pomery kapely nezvykle pozvoľna v spočiatku nikam sa neponáhľajúcej „Staring Through The Eyes Of The Dead“ s výborným dobovým klipom. Hoci postupne prichádza rad aj na rýchlejšie skladby s tradične romantickými názvami, zmeny prejavu sú evidentné. Na „The Bleeding“ výrazne obohacujú svoje zaužívané postupy, jednotlivé skladby sú rytmicky výrazne členitejšie než v minulosti a na priemernej rýchlosti ubrali v prospech väčšej celkovej pestrosti. K tej prispieva aj maestro Barnes, predvádzajúci svoj obdivuhodný rozsah – od hlbokého growlingu cez priškrtené škreky až po šepot, extrémny, avšak vždy pekne artikulovaný a dobre zrozumiteľný vokál. V popredí púta pozornosť oproti predchádzajúcim albumom výrazne melodickejšia hra dvojice gitaristov Mikea Owena a nováčika Rob Barreta. Riffy sú zrazu oveľa rafinovanejšie a CANNIBAL CORPSE výborne zapracovali aj na gradácii, skvele fungujúcej v titulnej kompozícii. Spolu s paralyzujúcim spomalením v „Force Fed Broken Glass“ a Barnesom imitujúcim človeka dusiaceho sa úlomkami skla patrí medzi najsugestívnejšie momenty albumu. CANNIBAL CORPSE napriek spomaleniu a príklonu k melódiám ostali brutálni. Krvi tečú opäť celé potoky, brutalita je tu však plne pod kontrolou a precízne dávkovaná.
Len veľmi málo extrémnych metalových albumov odoláva po mnohých rokoch nekompromisne zubu času a stále mimoriadne sviežo znejúci „The Bleeding“ s nezabudnuteľnou mrazivou atmosférou možno s prehľadom zaradiť práve do takej exkluzívnej kategórie. Niekoľko mesiacov po „The Bleeding“ končí u CANNIBAL CORPSE jedna historická kapitola odchodom Chrisa Barnesa, zakladajúceho krátko nato deathmetalový (spočiatku) retro projekt SIX FEET UNDER, debutujúci mimoriadne vydareným výletom do deathmetalového praveku s nezabudnuteľnou chorobnou atmosférou. Ale o tom si povieme viac nabudúce.
Kontrolovaná brutalita a mrazivá atmosféra zhmotnená do vrcholného počinu éry s Chrisom Barnesom za mikrofónom. Ojedinelý, nestarnúci deathmetalový album.
Chris Barnes
- spev
Jack Owen
- gitara
Rob Barret
- gitara
Alex Webster
- basgitara
Paul Mazurkiewicz
- bicie
1. Staring Through The Eyes Of The Dead
2. Fucked With A Knife
3. Stripped, Raped And Strangled
4. Pulverized
5. Return To Flesh
6. The Pick-Axe Murders
7. She Was Asking For It
8. The Bleeding
9. Force Fed Broken Glass
10. An Experiment In Homicide
Violence Unimagined (2021)
Red Before Black (2017)
A Skeletal Domain (2014)
Torturing And Eviscerating Live (2013)
Make Them Suffer (Live) (SP) (2013)
Dead Human Collection: 25 Years Of Death Metal (2013)
Torture (2012)
Evisceration Plague (2009)
Kill (2006)
The Wretched Spawn (2004)
Worm Infested (MCD) (2002)
Gore Obsessed (2002)
Live Cannibalism (live) (2000)
Bloodthirst (1999)
Gallery Of Suicide (1998)
Vile (1996)
The Bleeding (1994)
Hammer Smashed Face (MCD) (1993)
Tomb Of The Mutilated (1992)
Butchered At Birth (1991)
Eaten Back To Life (1990)
Datum vydání: Pondělí, 11. dubna 1994
Vydavatel: Metal Blade Records
Stopáž: 36:54
Produkce: Scott Burns Studio: Morrisound Recording, Tampa, Florida
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.